Bir markanın kar etmekten daha fazlasını hedeflediği ve bunun için mücadele ettiği durumlar bizi marka amacına götürmektedir.
Marka amacı, markanın kuruluş ve varlık nedenini açıklamanın yanı sıra marka değerini de oluşturmakta, kurum kültürünü desteklemektedir.
Pek çok marka yöneticisi amacı vizyonla karıştırabilmektedir. Bu karışıklığı önlemek için temel kavramlara kısaca değinmek isteriz.
Marka amacı, “Biz neden varız?” sorusuyla bulunmaktadır. Ancak bu sorunun yanıtı kar elde etmek gibi cevaplar olmamalı daha yüksek bir değere yakın olmalıdır.
Marka vizyonuysa “Nerede olmak istiyoruz?” sorusuyla bulunabilmektedir. Gelecekte olmak istediğiniz varış noktası da diyebiliriz.
Marka misyonuysa amacınız ve vizyonunuz doğrultusunda yapmanız gerekenlerdir.
Değerler tanımına gelecek olursak; markanızın tüm bu faaliyetler içinde nasıl davrandığı, nasıl bir tutum sergilediği olarak açıklanabilmektedir.
Amaç Pazarlamadaki 5. P’dir!
Pazarlamadaki 4P’ye 5. olarak katılan marka amacının, marka için çalışan herkes tarafından kolaylıkla algılanabilir kısa öz ve iyi ifade edilmiş olması gereklidir. Doğru belirlenmiş bir marka amacı hem markanın gücünü artırmakta hem de benzersiz bir ilham kaynağı olmaktadır. Yapılan araştırmalara göre amaca sadık kalan markalar; yüksek performans göstermekte, rakiplerine kıyasla üç kat daha hızlı büyümekte ve yatırımlarında karlı olmaktadır. Yeni yetenekleri de markaya çeken amaç, insanlarla derin bağlar kurmaya da katkı sunmaktadır.
Eğer bir marka amacı oluşturmak konusunda sorun yaşıyor ve nereden başlayacağınızdan emin olamıyorsanız en sık yararlanılan beş alana göz atmanız iyi olacaktır. Bu alanlar;
– Neşe uyandırmak, mutlu anlara ilham olmak
– Bağlantılar kurmak, insanları çeşitli yollarla bir arada tutmak
– Keşiflerin önünü açmak, yaratıcılığı teşvik etmek
– Prestiji sağlamak, gurur vermek Toplumu etkilemek, tabuları yıkmak
Elbette yukarıda sıralanan alanlardan farklı olarak bir amaç oluşturabilirsiniz. Marka amacıyla ilgili aklınıza takılan daha fazla soru varsa profesyonel bir ajans hizmeti alabilirsiniz.
Dwt Mandalina Reklam Ajansı / Ayşegül Baysal / Dijital Stratejist