Pandemi Dönemi Çalışanlarınızı Nasıl Etkiledi ve Ne Yapmalısınız?

Geçtiğimiz marttan bu yana evden çalışmaya uygun olan iş kolları, özellikle de beyaz yakalılar ofisten çalışmayı bıraktı, evlere geçti. Evden çalışanlar hem maliyetlerin düşmesini sağlarken hem de kendilerini ispat etme kaygısıyla daha çok çalışma eğiliminde oldu.

Hal böyle olunca ardı ardına pek çok büyük şirket evden çalışmanın sanılanın aksine verimliliğinin düşmesine neden olmadığını aksine pek çok artısının olduğunu görerek hibrit çalışma modeline geçmeye karar verdi, ofisler küçültüldü,  acil durumlarda çalışanlar dönüşümlü olarak ofislere çağrıldı. 

Çalışanların Tamamı Verimli Ancak Bir Kısmı Mutsuz

Bir grup çalışan evden çalışmaya gayet iyi adapte olurken bir grup da süreçten mutsuzluk duydu. Mutlu olan çalışanlar ve işverenleri için bir sorun yok ancak evi uygun olmayan veya iç disiplini sağlayamayan çalışanlar süreçten nasıl etkilendi? Yapılan araştırma ve röportajlara göz attığımda evli veya çocuklu olan çalışanların süreçten hiç de memnun olmadığını görebiliyorum.

Kadın Çalışanlar Eşitsizlik Virüsü ile Baş Etmeye Çalışıyor

Kadın çalışanlar Covid-19 virüsü kadar eşitsizlik virüsü ile de mücadele ediyor bu süreçte; ev işleri, çocuk bakımı, iş yeri için gerçekleştirmeleri gereken hedefler derken daha fazla yıpranıyor. Erkek çalışanlar ise evde uzun saatler geçirmeye adapte olamadıkları için çalışma programını hazırlarken baskı altında hissediyor, artan elektrik, internet, ısınma ve yemek masraflarının da endişesini duyuyor. Yeni işe başlayan çalışanlarsa işlerin nasıl yürüdüğü konusunda emin olamayıp hata yapmaktan daha fazla kaygı duyuyor. 

Özetleyecek olursak çalışanlar; birden fazla işle ilgilenmek zorunda oldukları için yorgun, artan masrafları karşılayamadıkları için endişeli, performanslarını ispat etmek için daha çok çalışmak zorunda ve genel olarak kaygılılar.

Peki, markalarınızın en önemli partneri ve paydaşı olan çalışanlarınız için neler yapmalısınız?

Online toplantılar, sonuca odaklı olduğu için her zamankinden daha verimli hale geldi ancak iş önce ve sonrası yapılan çıtır çerez muhabbetler artık yok. Hal böyle olunca çalışanlarınız kurumla ilgili, kendi hayatları ile ilgili deneyimlerini ve gelişmeleri paylaşamıyor. Kurum bağlılıkları azalıyor, kendilerini yalnız ve sadece çalışan olarak görüyor. Bunu önlemek için İnsan Kaynakları ile iş birliği yaparak online happy hour düzenlemek, online şirket içi sohbet odaları oluşturmak iyi bir alternatif olarak karşımıza çıkıyor.

Bu süreçte çalışanlar, üstleri tarafından takdir de edilemiyor ve kendilerini değersiz hissedebiliyor. Bunu önlemek için zaman zaman çalışanlarınıza sürpriz hediyeler göndermeniz ilişkileri düzenlemenin ve geliştirmenin bir diğer yolu olacaktır. Pek çok şirketin yılbaşı paketleri gönderdiğine şahit olmuştuk, ancak bu özel zamanlara ek olarak uzun saatler evde mesai yapan çalışanlara sürpriz yemek göndermek, sanal konser biletleri armağan etmek iyi birer alternatif olacaktır.

Çalışanların desteğe ihtiyacı olduğu unutulmamalı, hibrit çalışma sistemine geçen veya tamamen evden çalışan şirketlere baktığımızda ufak da olsa destek verildiği görülüyor. Siz de çalışanlarınızın internet ve kişisel gelişimlerini sağlayacak eğitimler konusunda bütçe yardımında bulunabilirsiniz. 

Çalışanların üzerlerindeki baskıyı azaltmaya yönelik, psikolojik destek de bir diğer önemli adım olarak karşımıza çıkıyor. Akıllarında sürekli iş olan, çalan telefonları her zaman açmak zorunda hisseden, mesai bitiminde bilgisayardan kopamayan, resmi tatillerde dahi çalışması gerektiğini düşünen çalışanlar bir süre sonra tükenecektir, kendilerini beslemek, dinlenmek ve yeni bilgiler edinmek için zamanları kalmayan çalışanlar sadece mutsuz olmayacak iş yapamaz hale de gelecektir. Bunu önlemek için yönetici olarak çalışanlarınızın yeterince dinlendiğinden, pandemi sürecinde yıllık izne çıktığından emin olmalısınız.

Toparlayacak olursak çalışanların bu süreçte edindiği olumsuz deneyimlerin iş süreçlerine yansımaması için; teknolojiye, kurum kültürüne ve yeteneklerin geliştirilmesi konularına ekip olarak kafa yormalısınız. 

Şirketin veya markanın en değerli varlığının çalışanları olduğunu, marka değerini artıranın da yine çalışanlarınızın mutluluğu ve bağlılığı olduğunu daima hatırlamanız dileği ile kolaylıklar dilerim.

Dwt Mandalina / Nurettin Yay / Ajans Başkanı

Comments are closed