Reklam ve iletişim çalışmalarına yeni başlayan markalardan uzun yıllardır bizimle çalışan ve reklamveren olarak deneyimli olan markalara kadar birçok partnerimiz ‘‘etkili, unutulmayacak, kitlenin hafızasında yer edinecek’’ reklam mesajlarını oluşturmamızı istiyor. Sektörde ‘’ yapışkan’’ diye tabir ettiğimiz bu reklam mesajları basit ve beklenmedik özelliklerinden dolayı aslında hedef kitlenin eğlenmesini de sağlayabilirken reklamların rahatsız ediciliklerini minimum hale getirir.
Peki, yapışkan reklamlar nasıl oluşturulmalı, yapışkan fikirlerin içermesi gereken nitelikler neler? Pazarlama dünyasında bu soruyu kendilerine soran Chip ve Dan Heath Made to Stick isimli kitaplarında altı temel adım sıralıyor. Eğer siz de yapışkan fikirler geliştirmek veya ajansınız tarafından size sunulan fikirleri test etmek istiyorsanız bu adımları takip edebilirsiniz.
Basitlik: Başarılı her fikrin ve reklamın taşıması gereken en temel özellik olan basitlik burada da karşımıza çıkıyor. Kısa ve yalın anlatımlar, tek cümlelik ifadeler yapışkan fikirlerin ham maddesi denilebilir.
Şaşırtıcı olmak: Oğuz Atay’ın da dediği gibi ‘’ iyi şeyler birdenbire olur…’’ Fikirlerin de kalıcı olabilmesi için insanların beklentilerini kırarak onları şaşırtabilmesi gerekiyor.
Somutluk: Duyulara hitap eden fikirlerin, soyut ifadelerden uzaklaşan mesajların etkisi daha güçlü oluyor.
İnandırıcılık: Bu adımda iknanın psikolojisi üzerine çalışmak, hedef kitleyi inandırmak gerekiyor.
Duygular: İnsanlar her ne kadar rasyonel gibi dursa da aslında duygularıyla karar alır. Bu nedenle duygu uyandırmak oldukça önemli.
Öyküler: Hedef kitlenin zihninde olayları olguları canlandırabilmek, fikirleri kabul etmelerini sağlamak için öyküler oluşturmak oldukça değerli.
Siz de markanız için yapışkan fikirlere ihtiyaç duyuyorsanız profesyonel bir ajans hizmeti alabilirsiniz.
Dwt Mandalina / Ayşegül Baysal / Dijital Stratejist