Pazarlamadaki en basit kurallardan biri; bir marka popüler olarak görüldüğünde onu satın alan insan sayısının arttığıdır. Bu nedenle reklam ve medya planları markaların algılanan popülerliğinin artması için çalışmalar yapar.
Yapılan iletişim çalışmalarıyla amaçlanan insanların ilgili markaya yakınlık duymalarını sağlamak, herkesi marka hakkında konuşturmaktır. İletişim profesyonelleri marka ile ilgili ‘’Bu kadar insan yanılıyor olamaz!’’ algısının yerleşmesini ve tüketicinin en iyi, en güvenilir ürünü aldığını düşünmesini ister.
Dolayısıyla popülerlik pazarlamanın matematiğinde artı bir pozisyona sahip hale gelir. Ancak burada da kuş tüyü etkisi yaratacak nüanslar bulunur. Eğer kantarın topuzu kaçarsa popülerlik itici hale gelir.
Popüler algısı yaratılırken ürünü veya markayı denemeyen kişilere seslenmek gerekir, yaratılan algı ikna edici bir taktik olarak kullanılmalıdır. Ancak markanın konumunu muhafaza etmek için kullanılırsa bu taktik kısa bir ömre sahip olacağı gibi itici hale de gelebilir. Bir örnek vermek gerekirse; hemen hemen her influencer videolarına, içeriklerine sponsor olan yüz temizleme cihazı markası başta uyguladığı popülerlik algısı ile dikkat çekmeyi ve satışlarını arttırmayı başardı. Ancak ürün gamını genişleten marka aynı taktiği çok uzun zamandır kullandığı için tüketicilerden negatif dönüşler almaya başladı. ‘’Artık bu ürünü görmek istemiyorum!’’, ‘’Ürünü herkesin övmesinden ve göstermesinden o kadar sıkıldım ki asla almam!’’, ‘’Gerçekten artık çok sıktı, her videoda x markası var!’’, ‘’Alacağım varsa da almam, bıktık!’’ gibi yorumları dijitaldeki ürün yerleştirmelerin altında görmek mümkün hale geldi.
Peki, bu duruma düşmemek, olumlu bir pazarlama taktiğini tüketici için itici hale getirmemek için neler yapılmalı, popülerliği nasıl kullanmalı, oluşturmalı?
Aşırı popülerlik revaçta olanın değerini düşürebilir, imajı zedeleyebilir. Deneyimli reklamcılar bu kuralı daima akıllarında tutar ve bir markayı fazla abartmanın tabiri caizse herkesin gözüne sokmanın zararla sonuçlanacağını bilir. Bu risklerin farkında olan iletişimciler, markanın algılanan popülerliğini uzun vadeli imaj geliştirme sürecinin bir parçası olarak görür ve buna göre hamleler yapar.
Algılanan popülerliği markanız için doğru şekilde geliştirmek ve yönetmek isterseniz iletişiminin her alanında profesyonelleşen bir tam hizmet ajansı ile çalışma kararı almanız doğru olacaktır.
Dwt Mandalina / Ayşegül Baysal / Dijital Stratejist