Ajansın kapısını çalan her müşterimiz yaratıcı bir iş, bir kampanya beklentisini taşır, mesleğe henüz başlayan gençler yaratıcı olma isteği ile yanar tutuşur, ilham peşinde koşar, stajyerlerimizin de ortak sorusu “Nasıl yaratıcı olabilirim?” olur genellikle.
Tüm bunlar çok güzel, idealist ve mesleğe olan tutkuyu, yaptığımız işe duyulan saygıyı gösterse de aslında insanların yaratıcılık nedir sorusunun yanıtı vermediğini, bir işi yaratıcı yapan niteliklerin ne olduğunu bilmediğini görüyorum. Bu nedenle gençlere yaratıcılığın ne olduğunu, yaratıcı olmak için neler yapmak gerektiğini anlatmak, iş ortaklarımıza da bir işe yaratıcılık perspektifinden bakmanın sağlamasını göstermek istedim.
Sorunlara, aksaklıklara, bilgi eksikliğine, kayıp ögelere ve uyumsuzluğa duyarlı olma, güçlüğü tanıma, çözüm arama, tahminlerde bulunma ve eksikliklere çözüm geliştirme, mevcut düşünceleri değiştirme, sınırları yeniden belirleme ve ortaya çıkan sonucu iletme yaratıcılıktır. Elbette yaratıcılığın pek çok farklı tanımı bulunuyor. Ancak bizim mesleğimize en çok yakışan, uyan tanım bana göre bu şekilde. Tanımı kısaltmak ve daha öz hale getirmemiz gerekirse şu şekilde toparlayabilirim, yaratıcılık; akılcılık, esneklik ve özgünlük içeren bir süreçtir. Her olgu gibi yaratıcılık da doğru koşullarda ortaya çıkabilir, bu doğru koşullar elbette yaratıcı zihinde saklıdır.
Nasıl yaratıcı olabilirim diyen gençler öncelikle kendilerine şu soruları sormalı; ‘’ Ben meraklı mıyım?’’, ‘’ Mecazdan anlıyor muyum?’’, ‘’ Sezgilerim ve duygularım bilgilerimle aynı çizgide ilerliyor mu?’’ Bu soruların yanıtında akılcı, özgün ve esnek düşünce kabiliyetinin, sorun çözme becerisinin ve kısa sürede sürekli düşünme kapasitesinin olması gerekiyor.
Gelelim yaratıcılığın sağlamasına yani bir fikri yaratıcı yapan özelliklere; yaratıcı işler marka ile tüketicinin buluştuğu bir iç görüden ilham almış olmalıdır. Aksi takdirde yaratıcılığınızın ürünü olan fikirler ne akla ne de kalbe dokunur. Bir fikri yaratıcı yapan nitelikleri şu şekilde özetleyebilirim;
Akılcı olmalı; bir soruya, soruna yönelik sunulan fikirlerin ne kadar fazla ve işlevsel olduğuna bakılmalı. Sorununuzu ortaya koyduktan sonra size sunulan çözümü soru yağmuruna tutmalısınız. Tüm sorularınız hızlı şekilde yanıtlanıyorsa doğru yolda ilerliyorsunuz demektir.
Orijinal olmalı; alışılmış yanıtların dışında biricik olan nitelikleri taşımalıdır.
Detaylı olmalı; yanıtlar, senaryolar detaylı ve kapsamlı hale getirilebiliyor olmalıdır.
Soyutluk; mecazlar bu noktada devreye giriyor, seçtiğiniz söylemin yan anlamlarının da olması yaratıcı olduğunu gösteren bir diğer niteliktir.
Süreklilik; yaratıcılık tek kozu olan bir süreçten daha ziyade sürekliliği gerektirir. Sunulan fikirler sürekliliğe uygunsa fikriniz artı bir değer daha taşıyor demektir.
Yaratıcılık üzerine çok konuşulan, çok yazılan bir kavram, haftaya yaratıcı reklamlar hakkındaki düşüncelerimi de sizinle paylaşmak isterim. Bir sonraki yazıya kadar yaratıcı olmaya gayret etmeye devam edin, yeteneğim yok diye de asla düşünmeyin ve unutmayın yetenekler gayrete ve çok çalışmaya aşıktır.
Dwt Mandalina / Nurettin YAY / Ajans Başkanı