Kategorize hale gelen pazarlama yöntemlerinden kurtulmanın ve hedef kitle zihnine erişmenin, ayırt edilmenin yollarından biri de markaya özgü stil geliştirmektedir. Reklamın etkisini güçlendirmenin ve iletişimde maksimum verimi almanın özgün yöntemi olan marka stili; değişmezler ve tutarlılık gerektirir. Marka stilinizi yakaladığınızda, reklamlarınıza sadece bakılmaz, fark edilir ve markanın verdiği mesajların hatırlanma oranı artar.
Eşsiz bir stil oluşturmak için yapılması gerekenlerden ilki, markaya ait sabitleri değerlendirmektir. Bu sabitler sayesinde markanın tüketici zihninde bir imzası oluşturulabilir. Ancak markanın sabitleri, yaratıcılığı sınırlandıran tuzaklar olarak değil hafızayı harekete geçiren ipuçları olarak görülmelidir.
‘‘Peki, reklam verenin imzası ile eş değer olan değişmezler nelerdir?’’
Markanın en temel değişmezi elbette ismidir ancak ismin geri çekildiği durumlarda markanın tüm kimliğini yansıtan, tüketiciye markayı isimsiz de hatırlatan sabitler bulunur. Bu sabitleri şu şekilde sıralayabiliriz;
Slogan; bir kelime, bir deyim halinde reklamlarda yer alan özgün ifadeler markayı anımsatan değişmezlerdendir. Ancak reklamlarda slogan yaygın şekilde kullanıldığı ve özgün ifadelere nadir rastlandığı için yakalaması zor bir değişkendir.
Sembol; bazı semboller markanın kendisi ile eş hale gelebilme başarısını göstermektedir. Başarılı bir sembol kullanımı marka adına bağımlılığı ortadan kaldırır. Örneğin biten bir reklamda Swoosh sembolünü gördüğümüzde o reklamın isme gerek duymadan Nike’a ait olduğunu biliriz. Bu etkisinden dolayı sembollerin stil konusunda etkili bir markalama aracı olduğunu söylemek mümkündür.
‘‘ Güçlü bir sembole dayandırılan tutarlı bir marka stratejisi, iletişim programlarının uygulanmasında maliyette muazzam avantaj sağlayabilir. ’’
Eylem ve Jestler; iletişim çalışmalarında tutarlı olarak yer verilen eylem ve jestler markayı anımsatma konusunda başarılı sonuçlar verir. Özellikle kitleleri taklit etme konusunda teşvik ettiğinde, mesajın zihinsel erişimi artar. Hayat Maksimum’da pozu olarak hayatımıza giren pazarlama mesajı bu duruma örnek gösterilebilir.
Marka Sunucusu; markanın yüzü olan sunucularda değişmezlerden biridir. En bilindik örneklerinden biri KFC’in Albay Sanders’i olarak karşımıza çıkmaktadır. Ancak bu değişmezi, ünlü kullanımı ile karıştırmamak gereklidir.
Marka Karakterleri; marka sunucusu olmadan iletişim çalışmalarında yer alan karakterler de stil için bir sabit oluşturur. Michelin bebeği örnek olarak verilebilecek karakterlerdendir.
Müzik; müzik güçlü anımsatıcılardan biridir. Mesaja uygun bir müziğin kullanımı iletişim performansını artırırken hedef kitlenin reklamı defalarca gönüllü olarak izlemesini sağlar.
Renkler; markanın en değerli değişmezlerinden biri olan renkler günümüzde ismin, logonun ve sloganın yerine hatırlatıcı işlevi görebilecek kadar güç kazandı. Markanın içinde olan bu kodlar stilin tamamlayıcısı olarak değerlendirildiğinde olumlu sonuçlar verebilir.
Marka mirasının ve stratejisinin kıymetli bir bölümünü oluşturan stili, yaratıcılıkla birleştirmek için bize ulaşabilirsiniz.
Dwt Mandalina / Ayşegül Baysal / Dijital Stratejist